Egy letűnt korszak hősei - Az aszfalt királyai

Kritikák

| Kálovics Tibor | 2019.11.24. 17:35

James Mangold  filmje nemcsak, hogy remekül idézi meg az 1960-as évek autósportjának világát, de az év egyik legjobb alkotásának is számít.

Fotó:  www.impawards.com

Az autóversenyzésről szóló filmek a `60-as, `70-es években élték virágkorukat. Olyan alkotásuk születtek ebben az időszakban, mint a Grand Prix, a Paul Newman főszereplésével készült Győzni Indianapolisban vagy a Steve McQueen nevével fémjelzett  Le Mans. A zsáner aztán egyre inkább visszaszorult és ugyan készültek olyan filmek amelyeknek témája az autóversenyzés (Mint a villám Tom Cruise főszereplésével vagy a Felpörgetve Sylvester Stallonéval), ám ezek az alkotások nem hagytak igazán mély nyomot a filmművészetben. 2013-ban aztán elkészült a Hajsza a győzelemért, amelyet azóta is sokan a műfaj legjobbjának tartanak, és amelynek hat évvel később sikerült elkészíteni a méltó párját. 

Pedig James Mangold filmje jóval nehezebb helyzetből indult: amíg a Rush egy olyan témát dolgozott fel az 1976-os Forma-1-es szezonnal kapcsolatban, amely azok számára is ismert, akik akkor még nem éltek, és olyanok történetét mesélte el, akik világszerte ismertek, addig a mostani alkotás egy jóval kisebb réteghez szólt. Tény, hogy az 1966-os Le Mans-i verseny sporttörténelmi volt, ám azzal, hogy mi történt ötvenhárom évvel ezelőtt az egynapos autóversenyen csak a sportág legelvakultabb rajongói tudják. A film azonban így is érdekes tud lenni azok számára is, akik nemhogy nem ismerik az alapsztorit, de azt sem tudják, hogy mi zajlik egy 24 órás versenyen. 

Fotó: media.outnow.ch

A történet szerint a Ford  1960-as évek végén válságba kerül és a vezetőség döntése értelmében a gyár a nemzetközi autósport világában próbálja meg visszaállítani renoméját. Ezt úgy próbálják meg elérni, hogy legyőzik a világ legnagyobb versenyének számító Le Mans-i egynaposon az évek óta verhetetlennek számító Ferrarit. Ennek elérése érdekében hívják segítségül Carroll Shelby-t és az öntörvényű pilótát Ken Miles-t.  A két férfinak azonban nem csak az ellenféllel, de a cég bürokratáival is szembe kell nézniük ha be akarnak kerülni az autósport legendái közé. 

Az aszfalt királyai különlegessége abban rejlik, hogy úgy tud egy két és fél órás adrenalinfröccs lenni, hogy közben nem hagyja ki a drámai, az emberi, de még a humoros pillanatokat sem. A film már az első pillanataiban elkapja a nézőt akit azonnal magával ragad a hangulat és a játékidő ellenére is sodró tempó. A párbeszédek kiválóan vannak megírva és úgy segítik elő a történet előremenetelét, hogy közben végig lekötik a figyelmet, de nem arra szolgálnak, hogy felvezessék azt amit a versenypályán látunk. A futamok jelenetei azonban tovább emelik a tétet és az embernek hamar az az érzése támad, hogy ott ül egy `60-as évekbeli versenyautóban és részese annak az őrületnek, amit az autósport jelent. Ez leginkább az utolsó, Le Mans-i versenyre jellemző, amely a film abszolút csúcspontját jelenti. 

Remekül mutatja be a film, hogy mit is jelentett az autóversenyzés 50 évvel ezelőtt: a gyártók számára a presztízst, a pilóták számára viszont az életük kockáztatását. A rendező beleeshetne abba a hibába, hogy heroizálja az utóbbi oldalt, ám szerencsére nem teszi. Olyannak ábrázolja versenyzőket, amilyenek: a sebesség megszállottjainak, akik kellően flúgosok ahhoz, hogy a győzelemért bármit megtegyenek. Velük állnak szemben a pénzemberek és a bürokraták, akik szintén a győzelmet akarják elérni, ám mindezt úgy, hogy a Ford megítélése ne sérüljön. A film előbbiek mellé teszi le a garast. 

Nagyon erős pontja a filmnek a színészi játék is. Christian Bale korunk egyik legjobb színészeként valósággal brillírozik Ken Miles szerepében. Egy végletekig megszállott, önfejű, lobbanékony és szabad szájú figurát testesít meg, akivel mégis azonnal lehet azonosulni. Nem lenne meglepő, ha ismét Oscar-díjra jelölnék a szerep kedvéért 30 kilót leadó walesi színművészt. Matt Damon nem kap ekkora teret a tehetsége megvillantására, de ő is jól hozza a barátjához lojális, ám az üzleti érdekekkel is tisztában lévő csapatvezető szerepét. A színészek közül érdemes még kiemelni a Miles feleségét alakító Caitriona Balfe-t valamint az antagonistának is nevezhető, tipikus cégalkalmazottat játszó Josh Lucast. 

A film nem száz százalékig mutatja be valósan, hogy hogyan is zajlott a Ford, Shelby és Miles útja a Le Mans-i verseny győzelmének kapujáig, ám ezek egy része megbocsájtható mivel így filmszerűbb az alkotás által kínált élmény. Viszont éppen ebben a szegmensben van a film nagy hibája is: bár Ford v Ferrari a film egyik eredeti címe, de mégis úgy van bemutatva, hogy a Ford oldalán állnak a jók, a Ferrarinál pedig a rosszak. Ez leginkább Enzo Ferrari és legendás pilótája Lorenzo Bandini ábrázolására igaz. A nehéz természetű "Commendatorét" már majdnem úgy mutatják be mint aki lenézi a Fordot és mindent ami nem Ferrari, míg a néhai versenyző már-már karikatúraszerűen gonosz a versenyjelenetekben. És ez az egyetlen pont amiben nem is állja ki a film a Rush-al való összevetést: amíg ott lehetett izgulni mindkét félért, itt a néző önkéntelenül is a Ford sikertörténetének beteljesüléséért szorít majd. 

Igazi régi vágású és klasszikus történetvezetésű mozi az Aszfalt királyai, amely egyszerre képes kiváló szórakozást nyújtani az autók szerelmeseinek és azoknak is, akik csak egy szórakoztató, ám magas szintű filmet szeretnének látni. Az év egyik legjobb alkotása az autósport rajongóinak kötelező, mindenki másnak erősen ajánlott néznivaló. 

Hozzászólások

További cikkek

Oprah Winfrey és Brad Pitt közösen dolgozik egy sikerkönyv megfilmesítésén

Hírek

| 2020.11.12. 09:25
Brad Pitt már most ráfeküdt a következő Oscar-szezonra, ugyanis a producerként is elég sikeres filmsztár és Oprah Winfrey produkciós cégei …

Öt helyett idén hat jelölt versenyez az Európai Filmdíjakért

Hírek

| 2020.11.10. 17:20
Idén kivételesen öt helyett hat alkotás, színész és rendező versenyez a játékfilmes és dokumentumfilmes kategóriákban az Európai Filmdíjakért.

85 éves Alain Delon, a filmvilág egyik élő legendája

Mindenmás

| 2020.11.08. 18:20
Ma ünnepli 85. születésnapját Alain Delon napjaink egyik utolsó élő filmlegendája. A francia színész először hazáját, majd Hollywoodot végül szép lassan az egész világot …

Horvát Lili filmje fődíjat nyert Philadelphiában

Hírek

| 2020.11.07. 16:00
Újabb nemzetközi elismerést tudhat magáénak Horvát Lili, Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmje, mely ezúttal a a Philadelphia nemzetközi filmfesztiválról …

Jeremy Irons az Egyesült Királyság miniszterelnökét alakítja a Netflix filmjében

Hírek

| 2020.11.04. 16:50
Újabb izgalmas projekt van kilátásban a Netflixnél, ugyanis a streamingszolgáltató filmre viszi a München című bestsellert, …

Díjat nyert az Apró mesék Kaliforniában

Hírek

| 2020.11.03. 12:25
Global Vision díjat nyert Szász Attila Apró mesék című romantikus szélhámosfilmje a Cinequest nemzetközi filmfesztiválon San Joséban - közölte a Nemzeti Filmintézet kedden.

Fesztiválsikerek és új magyar filmek premier előtt az 5. Európai Art Mozi Napon

Hírek

| 2020.10.30. 18:35
Fesztiválsikereket és új magyar filmeket vetítenek premier előtt az 5. Európai Art Mozi Napon, november 8-án.

Jövő héten indul a X. Mozinet Filmnapok

Hírek

| 2020.10.17. 13:50
Igazi örömhír érkezett a mozi szerelmeseinek, ugyanis a jövő héten október 22. és 25. között kerül megrendezésre a X. Mozinet Filmnapok Budapesten, valamint 14 nagyvárosban.

Ma kezdődik a Szemrevaló Filmfesztivál

Hírek

| 2020.10.01. 11:20
Miután a koronavírus-járvány eléggé megtépázta a kulturális szcénát számos esemény elmaradt vagy átalakításra került, mint ahogy az történt a csütörtökön kezdődő 9. Szemrevaló Filmfesztivállal is. A …

Sophia Loren 86 évesen debütál a Netflixen

Hírek

| 2020.09.23. 18:20
Az olasz díva az Előttem az élet című Netflix-drámával 11 évnyi kihagyás után tér vissza a film világába, méghozzá fia, Edoardo Ponti rendezésében.