Egy letűnt korszak hősei - Az aszfalt királyai

Kritikák

| Kálovics Tibor | 2019.11.24. 17:35

James Mangold  filmje nemcsak, hogy remekül idézi meg az 1960-as évek autósportjának világát, de az év egyik legjobb alkotásának is számít.

Fotó:  www.impawards.com

Az autóversenyzésről szóló filmek a `60-as, `70-es években élték virágkorukat. Olyan alkotásuk születtek ebben az időszakban, mint a Grand Prix, a Paul Newman főszereplésével készült Győzni Indianapolisban vagy a Steve McQueen nevével fémjelzett  Le Mans. A zsáner aztán egyre inkább visszaszorult és ugyan készültek olyan filmek amelyeknek témája az autóversenyzés (Mint a villám Tom Cruise főszereplésével vagy a Felpörgetve Sylvester Stallonéval), ám ezek az alkotások nem hagytak igazán mély nyomot a filmművészetben. 2013-ban aztán elkészült a Hajsza a győzelemért, amelyet azóta is sokan a műfaj legjobbjának tartanak, és amelynek hat évvel később sikerült elkészíteni a méltó párját. 

Pedig James Mangold filmje jóval nehezebb helyzetből indult: amíg a Rush egy olyan témát dolgozott fel az 1976-os Forma-1-es szezonnal kapcsolatban, amely azok számára is ismert, akik akkor még nem éltek, és olyanok történetét mesélte el, akik világszerte ismertek, addig a mostani alkotás egy jóval kisebb réteghez szólt. Tény, hogy az 1966-os Le Mans-i verseny sporttörténelmi volt, ám azzal, hogy mi történt ötvenhárom évvel ezelőtt az egynapos autóversenyen csak a sportág legelvakultabb rajongói tudják. A film azonban így is érdekes tud lenni azok számára is, akik nemhogy nem ismerik az alapsztorit, de azt sem tudják, hogy mi zajlik egy 24 órás versenyen. 

Fotó: media.outnow.ch

A történet szerint a Ford  1960-as évek végén válságba kerül és a vezetőség döntése értelmében a gyár a nemzetközi autósport világában próbálja meg visszaállítani renoméját. Ezt úgy próbálják meg elérni, hogy legyőzik a világ legnagyobb versenyének számító Le Mans-i egynaposon az évek óta verhetetlennek számító Ferrarit. Ennek elérése érdekében hívják segítségül Carroll Shelby-t és az öntörvényű pilótát Ken Miles-t.  A két férfinak azonban nem csak az ellenféllel, de a cég bürokratáival is szembe kell nézniük ha be akarnak kerülni az autósport legendái közé. 

Az aszfalt királyai különlegessége abban rejlik, hogy úgy tud egy két és fél órás adrenalinfröccs lenni, hogy közben nem hagyja ki a drámai, az emberi, de még a humoros pillanatokat sem. A film már az első pillanataiban elkapja a nézőt akit azonnal magával ragad a hangulat és a játékidő ellenére is sodró tempó. A párbeszédek kiválóan vannak megírva és úgy segítik elő a történet előremenetelét, hogy közben végig lekötik a figyelmet, de nem arra szolgálnak, hogy felvezessék azt amit a versenypályán látunk. A futamok jelenetei azonban tovább emelik a tétet és az embernek hamar az az érzése támad, hogy ott ül egy `60-as évekbeli versenyautóban és részese annak az őrületnek, amit az autósport jelent. Ez leginkább az utolsó, Le Mans-i versenyre jellemző, amely a film abszolút csúcspontját jelenti. 

Remekül mutatja be a film, hogy mit is jelentett az autóversenyzés 50 évvel ezelőtt: a gyártók számára a presztízst, a pilóták számára viszont az életük kockáztatását. A rendező beleeshetne abba a hibába, hogy heroizálja az utóbbi oldalt, ám szerencsére nem teszi. Olyannak ábrázolja versenyzőket, amilyenek: a sebesség megszállottjainak, akik kellően flúgosok ahhoz, hogy a győzelemért bármit megtegyenek. Velük állnak szemben a pénzemberek és a bürokraták, akik szintén a győzelmet akarják elérni, ám mindezt úgy, hogy a Ford megítélése ne sérüljön. A film előbbiek mellé teszi le a garast. 

Nagyon erős pontja a filmnek a színészi játék is. Christian Bale korunk egyik legjobb színészeként valósággal brillírozik Ken Miles szerepében. Egy végletekig megszállott, önfejű, lobbanékony és szabad szájú figurát testesít meg, akivel mégis azonnal lehet azonosulni. Nem lenne meglepő, ha ismét Oscar-díjra jelölnék a szerep kedvéért 30 kilót leadó walesi színművészt. Matt Damon nem kap ekkora teret a tehetsége megvillantására, de ő is jól hozza a barátjához lojális, ám az üzleti érdekekkel is tisztában lévő csapatvezető szerepét. A színészek közül érdemes még kiemelni a Miles feleségét alakító Caitriona Balfe-t valamint az antagonistának is nevezhető, tipikus cégalkalmazottat játszó Josh Lucast. 

A film nem száz százalékig mutatja be valósan, hogy hogyan is zajlott a Ford, Shelby és Miles útja a Le Mans-i verseny győzelmének kapujáig, ám ezek egy része megbocsájtható mivel így filmszerűbb az alkotás által kínált élmény. Viszont éppen ebben a szegmensben van a film nagy hibája is: bár Ford v Ferrari a film egyik eredeti címe, de mégis úgy van bemutatva, hogy a Ford oldalán állnak a jók, a Ferrarinál pedig a rosszak. Ez leginkább Enzo Ferrari és legendás pilótája Lorenzo Bandini ábrázolására igaz. A nehéz természetű "Commendatorét" már majdnem úgy mutatják be mint aki lenézi a Fordot és mindent ami nem Ferrari, míg a néhai versenyző már-már karikatúraszerűen gonosz a versenyjelenetekben. És ez az egyetlen pont amiben nem is állja ki a film a Rush-al való összevetést: amíg ott lehetett izgulni mindkét félért, itt a néző önkéntelenül is a Ford sikertörténetének beteljesüléséért szorít majd. 

Igazi régi vágású és klasszikus történetvezetésű mozi az Aszfalt királyai, amely egyszerre képes kiváló szórakozást nyújtani az autók szerelmeseinek és azoknak is, akik csak egy szórakoztató, ám magas szintű filmet szeretnének látni. Az év egyik legjobb alkotása az autósport rajongóinak kötelező, mindenki másnak erősen ajánlott néznivaló. 

Hozzászólások

További cikkek

A Joker és Az ír is bekerült az év legjobb filmjei közé

Hírek

| 2019.12.05. 16:35
Az elmúlt hónapok sajtóvisszhangját és díjazásait nézve nem okozott sok meglepetést, hogy az Amerikai Filmintézet (AFI) idei tízes toplistáján a Joker, Az ír és a Házassági …

Tornatore-filmmel indul az Uránia Itáliai utazás című vetítéssorozata

Hírek

| 2019.11.29. 08:45
Örömteli programsorozat elé néznek az olasz filmek rajongói, ugyanis idén is megrendezésre kerül az Uránia Nemzeti Filmszínház és a Budapesti Olasz …

Remake készül A szökevényből

Hírek

| 2019.11.27. 12:50
Már meg sem lepődünk, ha olyan hírt hallunk, hogy egy újabb remake készül egy korábbi klasszikusból, sajnálatos módon ezúttal Harrison Ford kilencvenes évekbeli sikerfilmje, A szökevény a soros.

Méltó a nagy klasszikusokhoz - Az ír

Kritikák

| 2019.11.27. 08:40
Martin Scorsese csaknem két évtized után forgatott filmet a maffiáról és a legendás rendező egy olyan alkotást készített, amely abszolút felveszi a versenyt korábbi klasszikusaival.

Woody Allen-napot tartanak vasárnap Budapesten

Hírek

| 2019.11.21. 14:05
Még az időjárás is a hazai Woody Allen-nap kezére játszik, hiszen mikor máskor nézne az ember szívesebben neurotikus értelmiségi figurákat nagyvásznon, mint egy esős vasárnap? Na, ugye!

A Rossz versek közönségdíjat kapott Los Angelesben

Hírek

| 2019.11.16. 15:50
Reisz Gábor Rossz versek című filmje kapta a közönségdíjat az egy hétig tartó 19. Los Angeles-i Magyar Filmfesztiválon.

A-kategóriás filmfesztiválon debütál Deák Kristóf új filmje

Hírek

| 2019.10.22. 16:00
Az A-kategóriás goai Indiai Nemzetközi Filmfesztiválon lesz az Oscar-díjas Deák Kristóf Foglyok című televíziós nagyjátékfilmjének világpremierje

Befejeződött Enyedi Ildikó új filmjének forgatása

Hírek

| 2019.10.21. 14:45
Befejeződött Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története című alkotás 57 napos forgatása, a több hónapos utómunka első fázisaként megkezdődött a film vágása.

Újra itt a Cinema City Filmünnep

Hírek

| 2019.10.20. 16:10
Idén sem maradunk Cinema City Filmünnepen nélkül, ennek köszönhetően pedig ismét premier előtti filmeket, köztük családi, magyar és francia alkotásokat is láthat a közönség október 24. és 27. között a fővárosi és …

Tallinnban lesz a Szép csendben nemzetközi premierje

Hírek

| 2019.10.18. 12:40
Tallinnban, Észak-Európa egyetlen A-kategóriás filmfesztiváljának elsőfilmes versenyprogramjában lesz Nagy Zoltán Szép csendben című filmjének a nemzetközi premierje.