Méltó a nagy klasszikusokhoz - Az ír

Kritikák

| Kálovics Tibor | 2019.11.27. 08:40

Martin Scorsese csaknem két évtized után forgatott filmet a maffiáról és a legendás rendező egy olyan alkotást készített, amely abszolút felveszi a versenyt korábbi klasszikusaival. 

Mindig különleges esemény ha Martin Scorsese új filmet rendez. Hollywood fenegyereke a `70-es évek óta sorra szállítja a klasszikusokat és ellentétben generációjának több jeles képviselőjével (Steven Spielberg, Brian De Palma, Francis Ford Coppola), a jelenlegi évtizedben is megbízhatóan  készíti a minőségi filmeket. Az elmúlt évtizedben készített thrillert (Viharsziget), gyerekeket megcélzó kalandfilmet (A leleményes Hugo), vígjátékot (A Wall Street farkasa) és vallási drámát (Némaság) is, ezzel bizonyítva, hogy bármelyik műfajban megállja a helyét. A legendás direktor most viszont újra a kedvenc műfajában alkothatott. 

Fotó: puskinmozi.hu,

Scorsese az 1990-es években két olyan mára klasszikussá váló alkotást rendezett a gengszterfilm műfaján belül, mint a Nagymenők és a Casino. Azóta még egy, ténylegesen a műfajba sorolható alkotást készített, de a 2002-es New York bandái sem korszakában, sem stílusában nem illett az említett két alkotáshoz és sajnos minőségben is elmaradt tőlük. Sokan a 2006-os, a mester számára Oscar-díjat hozó Téglát is a zsánerbe sorolják, ám az inkább egy krimi, míg az utolsó bűnözéshez kapcsolódó rendezése vagyis a Wall Street farkasa inkább vígjátékként funkcionálva ábrázolta a fehérgalléros bűnözőket. Most viszont egy olyan filmet rendezett meg 77 évesen, ami visszatér a klasszikus gengszterfilmjeihez, és amely mind történetmesélésben, mind minőségben felveszi velük a versenyt. 

Pedig nem volt sétagalopp a film megszületése. Robert De Niro még a 2000-es évek végén ajánlotta kedvenc rendezője figyelmébe a film alapjául szolgáló regényt, ám mivel akkoriban a gengszterfilmek nem igazán voltak sikeresek Hollywoodban, így a projekt parkolópályára került. Két-három évente aztán felvetült, hogy elkészülhet Az ír, ám valami mindig hátráltatta a készülést. A legnagyobb gondot azonban kétségtelenül az jelentette, hogy egy ennyire véres és főleg monumentális alkotást a stúdiók egyszerűen nem voltak hajlandóak a moziba küldeni. Úgy tűnt nem is lesz semmi a filmből, de a Netflix végül mentőövet dobott Scorsesének, aki így kompromisszumok nélkül, majdnem 160 millió dollárból vághatott neki hőn áhított projektje leforgatásának. 

A monumentális cselekmény Frank Sheeran, a maffia hírhedt bérgyilkosának életét meséli el az `50-es évektől egészen a 2000-es évek elejéig. A film bemutatja, hogy, hogyan is vállt egy háborús veteránból egy amorális gyilkos. valamint külön fókuszál a Jimmy Hoffával való barátságára is.  A 210 percen át zajló történtet közben korrajzot is ad az Egyesült Államokban bekövetkezett történelmi változásokról, valamint átfogóan mesél a szakszervezetek és a szervezett bűnözés közti kapcsolatról is. 

Az ír teljes egészében magán hordozza a Scorsese-féle gengszterfilmek jegyeit. Azon túl, hogy egy több évtizedes történetet kapunk elmesélve, itt is egy kulcsesemény előtt emlékezünk vissza a főszereplők korábbi életére, valamint fontos szerepet kap a narráció is, akárcsak az a leheletnyi morbid humor, amely a rendező sajátja. 

Fotó:  www.radiodos.com



Akárcsak korábban, Scorsese itt is jól használja a zenét, hogy úgy tudja egy-egy jelenet súlyát emelni, hogy egy olyan aláfestő zenét tegyen be, amire csak ő gondolt, valamint az extrémen trágár nyelvezet is jelen van. Hasonlóan a már emlegetett gengsztereposzokhoz itt is egy klasszikus ívű történetet kapunk felemelkedéssel, a siker éveivel, árulással és végül a bukással. 

A karakterábrázolás szintén hasonló: a főszereplők többségét egyszerre látjuk élet és halál urának, néhol viszont hétköznapi embernek, akik csak egy jót akarnak enni, akiknek fontos a családjuk vagy a barátjuk. Sheeran sokáig kivétel, ám az utolsó percekre ő is mutat emberi reakciókat és egy kegyetlen gyilkos iránt a végén már mi nézők is csak szánalmat tudunk érezni. 

Nem kis eltérés az is,hogy az utolsó 30 percben az alkotás ugyanis gengszterfilmből életrajzi drámává válik, teszi mindezt magas szinten. Ami még szokatlan, hogy Scorsese az utolsó jelenetekben moralizál is. Ez korábban nem volt jellemző a direktorra, de ezt is ízlésesen valósítja meg. 

1995 után forgatott ismét együtt Martin Scorsese és Robert De Niro és a filmtörténelem leghíresebb rendező-színész párosa kilencedik alkalommal úgy dolgozott együtt, mintha nem is telt volna el majd negyedszázad a legutóbbi közös munkájuk óta. Minden idők egyik legnagyobb  színésze az elmúlt évtizedekben számos szemetet elvállalt, ám most úgy tűnik, hogy próbálja helyreállítani renoméját. Végig uralja a képernyőt/mozivásznat (attól függ hol nézzük a filmet), és a tudása legjavát nyújtja. Karaktere teljesen amorális, sőt pszichopatának is titulálható, ám nem arra a típusra kell gondolni, amit a színészóriás a Cape Fear-ben nyújtott. 

Al Pacino majdnem 80 évesen forgatott először Scorsésével és negyedszer szerepelt együtt De Niroval filmben. A gengszterfilmek másik legendás színésze ha nem is teszi zárójelbe Jack Nicholson 1992-ben látott alakítását a Hoffa című filmben, de valósággal lubickol a legendás szakszervezeti vezető szerepében. Interpretációjában Hoffa nemcsak, hogy vehemens, de egy idegbetegség határát súroló korrupt valaki, akivel mégis könnyű azonosulni, mert nem tapad vér a kezéhez. Pacino végig ezer fokon ég, és a rá jellemző túljátszást alkalmazza, ahogyan az általában lenni szokott ez nem ripacskodást, hanem egy fantasztikus alakítást eredményez. 

Joe Pesci az 1998-as visszavonulása óta most játszott harmadszor filmben, az Oscar-díjas legenda közel két tucat visszautasítás után mondott végül igent a rendező megkeresésére. És milyen jól tette! Ellentétben a Nagymenőkkel vagy a Casinóval, ahol egy pszichopata félállatot játszott, itt ő testesíti meg a nyugalmat. Ezúttal nem verőember, hanem ő a keresztapa, akinek egyetlen szavába kerül valakit eltüntetni az élők sorából. Pesci ebben a gengszterkarakterben is hibátlan alakítást nyújt. 

Két mellékszereplőt kell még kiemelni a színészek közül. Anna Paquin egy szinte szöveg nélküli szerepet játszik, ám arcjátékával így is emlékezetesen mutatja be Sheeran lányának a viszonyát az apjához. Harvey Keitel a Krisztus utolsó megkísértése óta (1988) nem forgatott Scorsesével, ám rövid játékideje alatt is bebizonyítja, hogy miért nevezik őt a Hollywood-i mellékszerepek királyának. 

Korábban már esett szó Az ír grandiózus hosszáról és bár tény, hogy a Netflix és limitált számú mozibemutató kellett ahhoz, hogy a film 210 percben legyen leforgatva, de így is kevés az üresjárat a cselekményben. Az első két és fél óra valósággal elrepül, a már említett utolsó félóra ugyan ehhez viszonyítva vontatottnak hat, ám annak pedig dramaturgiai funkciója van. 

A másik tényező amibe sokan belekötöttek, az a digitális megfiatalítás. Ez jól működik a legtöbb jelenetben, kivéve egyet: látjuk Sheerant harcolni a második világháborúban és úgy is néz ki, mint Robert De Niro 35-40 évesen a gond viszont az, hogy a mozgása így is a 76 éves színészé, ez pedig árnyalja az összképet. 

Nem könnyű film Az ír a ilyen hosszúsággal, de hamar képes berántani a nézőt és így ez a játékidő szinte elrepül. A Netflixen a mai naptól elérhető a film, amelyre minden filmrajongónak érdemes egyszer három és fél órát szánnia az életéből. Olyan alkotásról beszélünk amelyet évek múltán klasszikusként fognak emlegetni és amely adott esetben méltó lezárása lehet Martin Scorsese karrierjének is. 

Hozzászólások

További cikkek

Három új filmen is dolgozik Martin Scorsese

Hírek

| 2019.11.28. 13:25
Egészen elképesztő teherbírása van a 77 éves rendezőnek. Jelenleg három nagyszabású filmen is ügyködik, nem is akármilyen témákkal és nem is akárkivel.

Egy letűnt korszak hősei - Az aszfalt királyai

Kritikák

| 2019.11.24. 17:35
James Mangold filmje nemcsak, hogy remekül idézi meg az 1960-as évek autósportjának világát, de az év egyik legjobb alkotásának is számít.

Iszonyú menő képsorozatot kapott Al Pacino és Robert De Niro

Mindenmás

| 2019.11.24. 07:30
Minden mozirajongónak hevesebben ver a szíve, ha meghallja ezt a két nevet, amit most fokoztak egy vagány galériával is.

Nemzetközi operatőri díjat kapott Rév Marcell az HBO sikersorozatáért

Hírek

| 2019.11.18. 15:25
Ahogy arról már mi is írtunk, a hétvégén tartották a lengyelországi Torunban a 27. Camerimage Nemzetközi Operatőrfesztivált, ahol egy újabb díjat …

Életműdíjat kap Robert De Niro

Hírek

| 2019.11.13. 13:50
Vitathatatlan, hogy Robert De Niro egy páratlan pályafutást tudhat maga mögött, még ha az utóbbi években voltak rossz döntései is a filmek terén.

A hazai mozikban is vetíteni fogják Martin Scorsese Netflixes gengszterfilmjét

Hírek

| 2019.10.07. 19:20
Azt már eddig is lehetett tudni, hogy az Egyesült Államokban több mozi is bevállalta az eredetileg Netflixre készült The Irishman vetítését, …

Beperelték Robert De Nirot nemi diszkrimináció miatt

Hírek

| 2019.10.04. 18:25
De Niro volt alkalmazottja 12 millió dollárra (nagyjából 3,6 milliárd forintra) perli a színészt.

Vérszegény akcióhős – Rambo V: Utolsó vér

Kritikák

| 2019.09.22. 14:40
Egy korszak zárult le az Utolsó vérrel, de Rambo nyugdíjba vonulása sajnos kimondottan méltatlanra sikeredett.

Joaquin Phoenix élete egyik legjobb alakítását nyújtja a Jokerben

Hírek

| 2019.09.02. 11:05
Az első kritikák szerint Joaquin Pheoenix élete egyik legjobb alakítását nyújtja a Joker című filmben, amelyet szombaton mutattak be a Velencei Filmfesztivál …

Előbb moziban debütál Scorsese új maffiafilmje, és csak utána kerül fel a Netflixre

Hírek

| 2019.08.28. 11:20
Már nagy az izgalom Martin Scorsese legújabb maffiafilmje, a The Irishman körül, amit csak még tovább fokozott az a hír, miszerint …