Méltó a nagy klasszikusokhoz - Az ír

Kritikák

| Kálovics Tibor | 2019.11.27. 08:40

Martin Scorsese csaknem két évtized után forgatott filmet a maffiáról és a legendás rendező egy olyan alkotást készített, amely abszolút felveszi a versenyt korábbi klasszikusaival. 

Mindig különleges esemény ha Martin Scorsese új filmet rendez. Hollywood fenegyereke a `70-es évek óta sorra szállítja a klasszikusokat és ellentétben generációjának több jeles képviselőjével (Steven Spielberg, Brian De Palma, Francis Ford Coppola), a jelenlegi évtizedben is megbízhatóan  készíti a minőségi filmeket. Az elmúlt évtizedben készített thrillert (Viharsziget), gyerekeket megcélzó kalandfilmet (A leleményes Hugo), vígjátékot (A Wall Street farkasa) és vallási drámát (Némaság) is, ezzel bizonyítva, hogy bármelyik műfajban megállja a helyét. A legendás direktor most viszont újra a kedvenc műfajában alkothatott. 

Fotó: puskinmozi.hu,

Scorsese az 1990-es években két olyan mára klasszikussá váló alkotást rendezett a gengszterfilm műfaján belül, mint a Nagymenők és a Casino. Azóta még egy, ténylegesen a műfajba sorolható alkotást készített, de a 2002-es New York bandái sem korszakában, sem stílusában nem illett az említett két alkotáshoz és sajnos minőségben is elmaradt tőlük. Sokan a 2006-os, a mester számára Oscar-díjat hozó Téglát is a zsánerbe sorolják, ám az inkább egy krimi, míg az utolsó bűnözéshez kapcsolódó rendezése vagyis a Wall Street farkasa inkább vígjátékként funkcionálva ábrázolta a fehérgalléros bűnözőket. Most viszont egy olyan filmet rendezett meg 77 évesen, ami visszatér a klasszikus gengszterfilmjeihez, és amely mind történetmesélésben, mind minőségben felveszi velük a versenyt. 

Pedig nem volt sétagalopp a film megszületése. Robert De Niro még a 2000-es évek végén ajánlotta kedvenc rendezője figyelmébe a film alapjául szolgáló regényt, ám mivel akkoriban a gengszterfilmek nem igazán voltak sikeresek Hollywoodban, így a projekt parkolópályára került. Két-három évente aztán felvetült, hogy elkészülhet Az ír, ám valami mindig hátráltatta a készülést. A legnagyobb gondot azonban kétségtelenül az jelentette, hogy egy ennyire véres és főleg monumentális alkotást a stúdiók egyszerűen nem voltak hajlandóak a moziba küldeni. Úgy tűnt nem is lesz semmi a filmből, de a Netflix végül mentőövet dobott Scorsesének, aki így kompromisszumok nélkül, majdnem 160 millió dollárból vághatott neki hőn áhított projektje leforgatásának. 

A monumentális cselekmény Frank Sheeran, a maffia hírhedt bérgyilkosának életét meséli el az `50-es évektől egészen a 2000-es évek elejéig. A film bemutatja, hogy, hogyan is vállt egy háborús veteránból egy amorális gyilkos. valamint külön fókuszál a Jimmy Hoffával való barátságára is.  A 210 percen át zajló történtet közben korrajzot is ad az Egyesült Államokban bekövetkezett történelmi változásokról, valamint átfogóan mesél a szakszervezetek és a szervezett bűnözés közti kapcsolatról is. 

Az ír teljes egészében magán hordozza a Scorsese-féle gengszterfilmek jegyeit. Azon túl, hogy egy több évtizedes történetet kapunk elmesélve, itt is egy kulcsesemény előtt emlékezünk vissza a főszereplők korábbi életére, valamint fontos szerepet kap a narráció is, akárcsak az a leheletnyi morbid humor, amely a rendező sajátja. 

Fotó:  www.radiodos.com



Akárcsak korábban, Scorsese itt is jól használja a zenét, hogy úgy tudja egy-egy jelenet súlyát emelni, hogy egy olyan aláfestő zenét tegyen be, amire csak ő gondolt, valamint az extrémen trágár nyelvezet is jelen van. Hasonlóan a már emlegetett gengsztereposzokhoz itt is egy klasszikus ívű történetet kapunk felemelkedéssel, a siker éveivel, árulással és végül a bukással. 

A karakterábrázolás szintén hasonló: a főszereplők többségét egyszerre látjuk élet és halál urának, néhol viszont hétköznapi embernek, akik csak egy jót akarnak enni, akiknek fontos a családjuk vagy a barátjuk. Sheeran sokáig kivétel, ám az utolsó percekre ő is mutat emberi reakciókat és egy kegyetlen gyilkos iránt a végén már mi nézők is csak szánalmat tudunk érezni. 

Nem kis eltérés az is,hogy az utolsó 30 percben az alkotás ugyanis gengszterfilmből életrajzi drámává válik, teszi mindezt magas szinten. Ami még szokatlan, hogy Scorsese az utolsó jelenetekben moralizál is. Ez korábban nem volt jellemző a direktorra, de ezt is ízlésesen valósítja meg. 

1995 után forgatott ismét együtt Martin Scorsese és Robert De Niro és a filmtörténelem leghíresebb rendező-színész párosa kilencedik alkalommal úgy dolgozott együtt, mintha nem is telt volna el majd negyedszázad a legutóbbi közös munkájuk óta. Minden idők egyik legnagyobb  színésze az elmúlt évtizedekben számos szemetet elvállalt, ám most úgy tűnik, hogy próbálja helyreállítani renoméját. Végig uralja a képernyőt/mozivásznat (attól függ hol nézzük a filmet), és a tudása legjavát nyújtja. Karaktere teljesen amorális, sőt pszichopatának is titulálható, ám nem arra a típusra kell gondolni, amit a színészóriás a Cape Fear-ben nyújtott. 

Al Pacino majdnem 80 évesen forgatott először Scorsésével és negyedszer szerepelt együtt De Niroval filmben. A gengszterfilmek másik legendás színésze ha nem is teszi zárójelbe Jack Nicholson 1992-ben látott alakítását a Hoffa című filmben, de valósággal lubickol a legendás szakszervezeti vezető szerepében. Interpretációjában Hoffa nemcsak, hogy vehemens, de egy idegbetegség határát súroló korrupt valaki, akivel mégis könnyű azonosulni, mert nem tapad vér a kezéhez. Pacino végig ezer fokon ég, és a rá jellemző túljátszást alkalmazza, ahogyan az általában lenni szokott ez nem ripacskodást, hanem egy fantasztikus alakítást eredményez. 

Joe Pesci az 1998-as visszavonulása óta most játszott harmadszor filmben, az Oscar-díjas legenda közel két tucat visszautasítás után mondott végül igent a rendező megkeresésére. És milyen jól tette! Ellentétben a Nagymenőkkel vagy a Casinóval, ahol egy pszichopata félállatot játszott, itt ő testesíti meg a nyugalmat. Ezúttal nem verőember, hanem ő a keresztapa, akinek egyetlen szavába kerül valakit eltüntetni az élők sorából. Pesci ebben a gengszterkarakterben is hibátlan alakítást nyújt. 

Két mellékszereplőt kell még kiemelni a színészek közül. Anna Paquin egy szinte szöveg nélküli szerepet játszik, ám arcjátékával így is emlékezetesen mutatja be Sheeran lányának a viszonyát az apjához. Harvey Keitel a Krisztus utolsó megkísértése óta (1988) nem forgatott Scorsesével, ám rövid játékideje alatt is bebizonyítja, hogy miért nevezik őt a Hollywood-i mellékszerepek királyának. 

Korábban már esett szó Az ír grandiózus hosszáról és bár tény, hogy a Netflix és limitált számú mozibemutató kellett ahhoz, hogy a film 210 percben legyen leforgatva, de így is kevés az üresjárat a cselekményben. Az első két és fél óra valósággal elrepül, a már említett utolsó félóra ugyan ehhez viszonyítva vontatottnak hat, ám annak pedig dramaturgiai funkciója van. 

A másik tényező amibe sokan belekötöttek, az a digitális megfiatalítás. Ez jól működik a legtöbb jelenetben, kivéve egyet: látjuk Sheerant harcolni a második világháborúban és úgy is néz ki, mint Robert De Niro 35-40 évesen a gond viszont az, hogy a mozgása így is a 76 éves színészé, ez pedig árnyalja az összképet. 

Nem könnyű film Az ír a ilyen hosszúsággal, de hamar képes berántani a nézőt és így ez a játékidő szinte elrepül. A Netflixen a mai naptól elérhető a film, amelyre minden filmrajongónak érdemes egyszer három és fél órát szánnia az életéből. Olyan alkotásról beszélünk amelyet évek múltán klasszikusként fognak emlegetni és amely adott esetben méltó lezárása lehet Martin Scorsese karrierjének is. 

Hozzászólások

További cikkek

Robert De Niro pénztárcája is megérezte a koronavírus-járványt

Mindenmás

| 2020.07.11. 12:30
Magyarországról nézve nehéz elhinni, hogy egy többszörös dollármilliomos is meg tudja érezni a járvánnyal kapcsolatos változásokat. A változások szerencsére …

Az Apple vállalta be Martin Scorsese legújabb filmjét

Hírek

| 2020.05.28. 17:00
Úgy látszik, hogy nagyon bejött Martin Scorsese-nek a streamingszolgáltatók nyújtatta "szabadság", ugyanis következő projektjénél is annyira elszállt a költségvetéssel, hogy …

Felnőtté válni nehéz – Előre (Onward)

Kritikák

| 2020.05.10. 15:35
Mit tennénk akkor, ha adódna egy olyan lehetőségünk, hogy ismét találkozhatunk egy rég elvesztett szerettünkkel? Valószínűleg a legtöbb ember bármit elkövetne azért, hogy élni tudjon ezzel a …

Érettségi időszakra - Romlott Oktatás (Bad Education)

Kritikák

| 2020.05.05. 15:20
Sokan képzeljük azt gyerekként, hogy a sok iskolai történetet és pletykát, amiket átéltünk és amelyeknek fültanúi lehettünk – legyen a pletyka célpontja egy barátunk, egy …

Amikor Thor zsoldosnak állt - Tyler Rake: A kimenekítés (Extraction)

Kritikák

| 2020.05.01. 20:05
Ha nem maradna el a koronavírus-járvány miatt szinte az összes film bemutatója, akkor talán meg sem nézem a Netflix legújabb premierjét, ezért az előzetes és a …

Már Robert De Niro is arra kér mindnekit, hogy maradjon otthon

Mindenmás

| 2020.03.24. 11:55
Lassan már felsorolni sem tudjuk, kik azok a sztárok, akik arra buzdítanak mindenkit, hogy maradjanak otthon a koronavírus-járvány mielőbbi megfékezésének érdekében. Most …

Több zenével és pörgősebb műsorral jelentkezik az idei Oscar-gála

Hírek

| 2020.02.09. 10:30
Hétfő hajnalban kiderül, idén kik kapják a filmes szakma legrangosabb elismerését, az Oscar-díjat.

Bradley Cooper a Netflixre készít filmet Leonard Bernsteinről

Hírek

| 2020.01.23. 11:45
Bradley Cooper a Netflixel közösen készíti új filmjét, amely a világhírű karmesterről, Leonard Bernsteinről (West Side Story) szól majd.

De Niro is csatlakozott Martin Scorsese legújabb filmjéhez

Hírek

| 2020.01.21. 13:10
A két nevet látva igazán nem lepődünk meg ezen a híren, maximum helyeslően bólogatunk, hogy ez a bevált páros bizony mindig jó, ha együtt dolgozik.

Itt a vége, fuss el végre – Star Wars: Skywalker kora

Kritikák

| 2019.12.21. 22:25
Egy messzi-messzi galaxisban felderengeni látszott egy baljós rózsaszín köd, ami évről évre egyre nagyobb lett. Sokan ezt kedvelték, mások inkább tartották mérgező gáznak a …