Kritikák
| Kálovics Tibor | 2021.12.02. 15:15Trey Parker és Matt Stone kultikus sorozata amellett, hogy állandóan reflektál a jelenre, többször is pontosan megjósolta a jövőt. Legutóbbi tv-filmjükben azonban minden eddiginél kevésbé élhető jövőképet festenek fel.
1997-ben indult világhódító útjára a South Park, amely hamar fogalommá vált a mozgókép történetében. Trey Parker és Matt Stone kultikus sorozata az elmúlt csaknem negyedszázadban mindent és mindenkit kiparodizált, legyen szó az aktuális amerikai elnökről, kulturális trendekről vagy éppen a korszellemről. Természetesen a koronavírus-járvány sem maradhatott ki a sorból, tavaly szeptemberben illetve idén márciusban is kijött egy-egy dupla epizód a világjárványról és a legújabb tv-film is ezt a vonalat folytatta, mindezt azonban immáron speciális keretek között. Idén ugyanis az alkotópáros aláírt egy szerződést, amelyben vállalta, hogy hat évad mellett 14 tévéfilmet is elkészít 2027-ig a Parmount+ streamingszolgáltatónak. Mivel ez egy Magyarországon nem fogható platformra készült és nem a Comedy Centralnak, így kérdés, hogy hazánkban hivatalosan is bemutatják-e majd a "Post COVID-ot" illetve, hogy készül-e hozzá szinkron a már jól megszokott szinkronhangok közreműködésével.
A történethez nem szükséges megnézni az eddigi 23 évadot, elég az alapokat ismerni, illetve a két említett dupla epizódot. A történet szerint 2061-ben járunk, az emberiség még mindig nem szabadult meg a koronavírus-járványtól. Dr. Kenneth McCormick a járvány okát megfejteni igyekvő tudós elhalálozott. Stan, Cartman és a többiek visszatérnek South Parkba és Kyle-al kiegészülve megpróbálják megfejteni, hogy milyen kutatásokat végzett halott barátjuk, mi okozta Kenny (ezúttal végleges) halálát illetve hogyan lehetne végre véget vetni a pandémiának.
Rögtön a felütés is különleges, ugyanis először látjuk az örök alsósokat egy teljes történeten keresztül felnőttként. És nem éppen rózsás az ahogy bemutatják őket: Kyle kitért a hitéből és csak él bele a világba, Stan kiégett alkoholista lett a munkájára hivatkozva (whiskykóstolóként keresi kenyerét), Kenny pedig úgy tűnik, hogy végleg meghalt. Egyedül Cartman jövője vett pozitív fordulatot, egy olyan fordulattal amitől azoknak akik csak egy kicsit is ismerik a South Parkot leesik majd az álluk. De egy fontosabb gyerekkaraktert leszámítva látjuk a többieket is: az oltásellenes Clydot, a showmanné váló Jimmyt, Tokent, Wendyt, Craiget és Jimmyt is, de a temetési jelenetben a komplett iskolai dolgozókat láthatjuk.

A South Parkhoz nem kapcsolódik annyi jövőbeli teória, mint a Simpson családhoz vagy a Futuramahoz, de a szatirikus humora többször is valósággá vált: safe spaceről már akkor szó volt amikor még az USA-ban is kevesen tudták, hogy mi az, az átoperálási őrületről már a kilencedik évadban szót ejtettek, de már az ötödik évadban láttuk azt ahogyan a férfiakat és a nőket egymás ellen hangolja a tudatlanság. Volt már olyan epizód amelyből a jövőből érkezett humanoidok tértek vissza a mi időnkben, de az egy sci-fi paródia volt, most viszont ténylegesen a jövőben játszódik egy elképzelt jövőt látunk, amely a 2021-es világra is reflektál. És ez a jövő valósággal élhetetlen.
Jimmy humoristaként nem mesélhet konkrét viccet mert az megsért valakit, így csak annyit mondhat el, hogy az adott népcsoport mennyire csodálatos, és ez számít humornak. A rendőrséget felszámolták, így a nyílt utcán, fényes nappal lőhetik le egymást az emberek, a globális felmelegedés miatt a strand már csak egy pocsolya, húst már egyáltalán nem lehet enni, az öregeknek kötelességük idősotthonba vonulni. Mindent eluraltak a multicégek, kiskereskedést már nem látunk, az emberek pedig arra is lusták, hogy a tévét bekapcsolják így ezt egy virtuális társ teszi meg nekik. De ami a legfontosabb 2061-re sem ért véget a pandémia a történetünkben, így az oltott-oltatlan ellentét továbbra is megosztja a társadalmat. Nem kérdés, hogy nem akarunk ilyen jövőben élni.
Ahogyan az várható egy South Park-produktumtól rengeteg popkulturális utalást kapunk. A történet egyik része lényegében Stephen King "AZ" című regényét és a belőle készült filmeket eleveníti meg. De a reklámok is a Szárnyas fejvadászt juttatják az ember eszébe, amikor pedig Stan visszatér a városába az egy az egyben a Beverly Hills-i zsaru hasonló jelenetét tárja elénk ugyanazzal a zenével. Utóbbi nemcsak a tévéfilm, de a South Park történetének egyik legerősebb jelenete is.
Humor terén az egyik fő vonalat a jövő bemutatása adja így is, amely természetesen a jelenkorunkra reflektál erőteljesen. Minden második jelenet bemutat valami aktuálisat úgy, hogy közben a jövőben járunk a történet szerint. Parker és Stone fő állítása ezzel a tévéfilmmel lényegében az, hogy lehet bármennyire is fejlett a technika, írhatunk bármilyen évet, az emberi ostobaság mindig probléma lesz. A karakterek közül Stan lényegében egy fokkal okosabb Randyvé vált, édesapja még idiótább lett négy évtized alatt, akik azonban vitték a prímet azok Kyle és Cartman. Az ő civódásuk adta az epizódok savát-borsát, de a fent említett fordulattal mindezt sikerült egy új szintre emelni, de Kenny videón látható utolsó jelenete is aranyat ér, akárcsak a cliffhanger a tévéfilm végén.
Úgy tűnik Trey Parker és alkotótársa kifogyhatatlanok az ötletekből mert mindig történik valami amire reflektálhatnak és ez feltehetőleg a jövőben sem lesz másként. A sorozat rajongóinak mindenképpen ajánlott néznivaló ez az egyórás tévéfilm, amelyet szerencsére már decemberben folytatnak. Azt, hogy mi vár ránk a következő hasonló alkotásokban, vagy, hogy mikor lesz újra teljes South Park évad feltehetőleg még az alkotók sem tudják, ám ha ilyen színvonalat képvisel még mindig a South Park, akkor hosszabb ideig élvezhetjük még Stan, Kyle és Cartman kalandjait.
Hozzászólások